Koniunktura gospodarcza w województwie wielkopolskim w listopadzie 2023 r.



W listopadzie br. w większości badanych obszarów gospodarki oceny koniunktury formułowane przez przedsiębiorców są negatywne. Najgorsze nastroje gospodarcze panują wśród jednostek prowadzących działalność usługową w zakwaterowaniu i gastronomii. W tej sekcji zaobserwowano także największe pogorszenie opinii – spadek wartości wskaźnika ogólnego klimatu koniunktury o 12,6 w porównaniu z październikiem br. Negatywnie, choć podobnie, jak w poprzednim miesiącu oceniają koniunkturę także podmioty zajmujące się przetwórstwem przemysłowym, budownictwem oraz handlem hurtowym. Największą poprawę opinii odnośnie sytuacji gospodarczej zanotowano wśród przedsiębiorców z działu handel detaliczny – wzrost wartości tego wskaźnika o 3,2 w skali miesiąca. Wśród tych jednostek oceny koniunktury są optymistyczne. W tym miesiącu pozytywnie oceniają koniunkturę także podmioty zajmujące się transportem i gospodarką magazynową, a także informacją i komunikacją.
Do badania za bieżący miesiąc – odpowiedzi udzielane w okresie od 1 do 10 dnia bm. – dołączono moduł pytań diagnozujących wpływ wojny w Ukrainie na koniunkturę gospodarczą oraz dotyczących inwestycji (wyniki w tablicy 2).